Ga direct door naar de inhoud
Sluiten

Big Data Expo 2022

Tijdens de Big Data Expo 2022 zijn enkele van onze medewerkers afgereisd naar Utrecht om de laatste ontwikkelingen binnen de wereld van data te vergaren. Een van de onderwerpen die ter discussie stond tijdens de Big Data Expo was het verzamelen en modelleren van data in tijden van steeds strenger wordende cookie-wetgeving en intelligente browsers die onze trackingcookies blokkeren.Daarnaast is de toepasbaarheid van deze verzamelde gegevens natuurlijk een belangrijk tweede onderwerp dat aan bod kwam.

Dataprotectie en dataverlies

ITP (intelligent tracking prevention) wordt door diverse browsers als Safari en Firefox momenteel al ingezet, wat ervoor zorgt dat steeds meer websitedata verloren gaat. Het wordt voor marketeers lastiger om resultaten uit campagnes te meten waardoor ook de ROI (return on investment) vaststellen moeilijker wordt. 

Dataverlies, de oplossing?

X-com test al enige tijd met diverse methoden om dataverlies tot een minimum te beperken. Waar wij kiezen voor een server-side oplossing, zien wij dat ook veel andere bedrijven verschuiven van een “traditionele” manier van dataverzameling naar server-side inrichtingen. We zijn weer helemaal bijgepraat en kunnen stellen dat we goed op weg zijn naar het aanbieden van een future-proof oplossing voor onze accounts. Maar wie weet wat de toekomst ons gaat brengen.

Waarom is data zo belangrijk?

Het meten van resultaten geeft inzicht in onder andere welke marketingactiviteiten daadwerkelijk geld opleveren, welke strategische beslissingen richting de toekomst gemaakt dienen te worden en waar efficiëntieslagen gemaakt kunnen worden. Stap één is het vergaren van data, maar nog belangrijker is wat je ermee doet.

3rd party cookies, de kracht en gevaren

Het grote nadeel van 3rd party cookies is dat consumenten er steeds minder vertrouwen in hebben dat er veilig omgegaan wordt met hun gegevens. Wel is het zo dat klanten bereid zijn gegevens af te staan wanneer zij hier daadwerkelijk een voordeel aan hebben. Denk hierbij aan aanbevolen producten of een gepersonaliseerde winkelervaring. Let wel op, wanneer deze personalisatie niet op de juiste manier plaatsvindt (bijvoorbeeld wanneer producten die “aanbevolen” worden helemaal niet bij de klant passen), kan personalisatie een behoorlijk negatief effect hebben.

Zijn 3rd party cookies de toekomst?

Wanneer we kijken naar gegevens van 3rd party cookies, kijken we naar gegevens uit het verleden. Met de komst van het nieuwe GA4 en andere AI-oplossingen wordt het steeds beter mogelijk een voorspelling te doen van de resultaten die gaan komen, door het voorspellen van onder andere klantgedrag. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Ook jouw resultaten verdubbelen?

We streven altijd naar het allerbeste resultaat – in elke strategiesessie, elke developmenttechniek en elke marketingcampagne. Geen compromissen, alleen topkwaliteit.