Ga direct door naar de inhoud
Sluiten

De ins en outs van Google Analytics 4

Google Analytics 4 is de vernieuwde meetoplossing van Google die Universal Analytics (UA) per 1 juli 2023 vervangt. Universal Analytics zal vanaf dan geen data meer verzamelen. 

Dit is de grootste update tot nu toe van Google Analytics en bevat heel wat nieuwe features. Zo kun je door deze update meer inzicht krijgen in je websitebezoekers en kun je jouw producten of diensten nog beter optimaliseren.

De update samen bespreken?

Wat is het verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?

Er zijn een aantal verschillen tussen UA en GA4. Eén groot verschil is de manier waarop de website gemeten wordt. Universal Analytics meet door middel van het session-based datamodel, waarvan de data wordt verzameld vanuit cookies en browserinstellingen. Interacties en data wordt per sessie verzameld.  

Deze manier van meten is momenteel niet meer zo efficiënt. Een oplossing daarvoor is ontwikkeld in Google Analytics 4. GA4 hanteert namelijk het event-driven datamodel, wat betekent dat sessies en paginaweergave apart gekoppeld worden, waardoor de verkregen data preciezer is. Een ander verschil is de User Interface (UI). Deze is aangepast in GA4, waardoor bepaalde statistieken niet meer zichtbaar zijn en er minder, maar waardevollere rapporten bekeken kunnen worden. Hierdoor kan de customer journey beter in kaart worden gebracht aan de hand van de fasen acquisition, engagement, monetization en retentie. Nog een verschil t.o.v. UA, is dat met GA4 data zo volledig mogelijk kan worden aangevuld door middel van machine learning. Deze verbetering biedt een toekomstbestendige oplossing, omdat het steeds moeilijker wordt om een internetgebruiker te volgen vanwege de ontwikkelende privacyregelgeving.  

Een best technisch verhaal, maar helaas is er geen weg omheen. Voorlopig blijft de property van Universal Analytics data verzamelen en functioneel, maar kun je ook al data gaan verzamelen in de property van Google Analytics 4.

De verschillen opgesomd

Universal Analytics

  • Session-based datamodel
  • Uitgebreide rapportages die zelf samengesteld moeten worden
  • Meten kwaliteit in o.a. bouncerates
  • Gebruikersdata via third party cookies

Google Analytics 4

  • Event-driven datamodel; verkregen data is preciezer
  • Minder maar waardevollere rapporten; customer journey inzichtelijker
  • Data aanvullen d.m.v. machine learning
  • Meten kwaliteit in ‘’engagement’’
  • Meer zekerheid over gebruikersdata

Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?

Binnen GA4 heb je meer controle over de data die je verzamelt. Google geeft aan dat Universal Analytics een verouderd model is dat nog gebruik maakt van cookies om gebruikers te volgen. GA4 kan wel geconfigureerd worden om cookies in te zetten, maar werkt standaard met andere modellen om het gedrag van gebruikers ook crossplatform te kunnen meten. Privacy ontwikkelingen, maar ook de marktomstandigheden en het consumentengedrag hebben inzichtelijk gemaakt dat de wijze van dataverzameling in UA ver achterloopt. 

De bezoeker staat centraal in GA4, waardoor deze herkend zal worden als één bezoeker op verschillende online kanalen en apparaten. Hierdoor kun je makkelijker data van web- en appverkeer meten en vergelijken. Tevens werkt GA4 met en zonder cookies.  

Zoals benoemd werkt GA4 op basis van machine learning, waardoor meer inzichten gegeven worden en er voorspellingen gedaan worden aan de hand van data om prestaties te verbeteren. Denk daarbij aan het voorspellen of een klant een herhaalaankoop zal doen of niet, zodat je hierop kan anticiperen. GA4 is nog steeds in ontwikkeling, maar er staan meer soortgelijke features in het vooruitzicht waardoor je nog meer inzicht krijgt in jouw bezoeker. Daarnaast kun je “predictive audiences” aanmaken, waardoor GA4 klantsegmenten aanmaakt zodat je dit zelf niet meer hoeft te doen.

Maak op tijd de overstap

Universal Analytics stopt vanaf 1 juli 2023 met het verzamelen van data. Eerder verwerkte gegevens in UA worden dan nog zes maanden bewaard. Om geen data en inzichten te verliezen is het van belang om op tijd over te stappen naar GA4. X-com adviseert zelfs om dit te doen vóór juli 2022. Op deze manier ga je historische inzichten verzamelen die nodig zijn om de resultaten in de loop van de tijd te meten, wanneer Universal niet meer beschikbaar is. Als je voor juli 2022 GA4 hebt ingericht behoud je de mogelijkheid om data een jaar terug te analyseren.

Wat moet je doen?

Het is helaas niet enkel het aanmaken van een Google Analytics 4-property. Het is van belang er voor te zorgen dat deze ook goed is ingericht.  

Je hebt er waarschijnlijk al vaker over gehoord, maar als je benieuwd bent naar hoe jouw organisatie deze overstap het beste kan maken dan helpen wij je graag. Wij hebben het plan van aanpak voor je klaarliggen en denk met je mee!

Kan ik je helpen?

Hi, ik ben Loekie. Head of Online Marketing van X-com. Ik vertel je graag meer over wat online marketing voor jouw bedrijf kan betekenen.

Neem contact op

Of bel me op: 088 0110900

Ook jouw resultaten verdubbelen?

We streven altijd naar het allerbeste resultaat – in elke strategiesessie, elke developmenttechniek en elke marketingcampagne. Geen compromissen, alleen topkwaliteit.