Er zijn een aantal verschillen tussen UA en GA4. Eén groot verschil is de manier waarop de website gemeten wordt. Universal Analytics meet door middel van het session-based datamodel, waarvan de data wordt verzameld vanuit cookies en browserinstellingen. Interacties en data wordt per sessie verzameld.
Deze manier van meten is momenteel niet meer zo efficiënt. Een oplossing daarvoor is ontwikkeld in Google Analytics 4. GA4 hanteert namelijk het event-driven datamodel, wat betekent dat sessies en paginaweergave apart gekoppeld worden, waardoor de verkregen data preciezer is. Een ander verschil is de User Interface (UI). Deze is aangepast in GA4, waardoor bepaalde statistieken niet meer zichtbaar zijn en er minder, maar waardevollere rapporten bekeken kunnen worden. Hierdoor kan de customer journey beter in kaart worden gebracht aan de hand van de fasen acquisition, engagement, monetization en retentie. Nog een verschil t.o.v. UA, is dat met GA4 data zo volledig mogelijk kan worden aangevuld door middel van machine learning. Deze verbetering biedt een toekomstbestendige oplossing, omdat het steeds moeilijker wordt om een internetgebruiker te volgen vanwege de ontwikkelende privacyregelgeving.
Een best technisch verhaal, maar helaas is er geen weg omheen. Voorlopig blijft de property van Universal Analytics data verzamelen en functioneel, maar kun je ook al data gaan verzamelen in de property van Google Analytics 4.