Ga direct door naar de inhoud
Sluiten

E-mailmarketing met Klaviyo

E-mailmarketing is een belangrijke, maar vaak ondergewaardeerde vorm van online marketing dat ontzettend effectief is. Met een relatief laag budget kan je een klantenbestand mailen om hen te activeren of informeren. Een e-mailplatform waar wij veel mee werken is Klaviyo. In deze blog nemen we je mee in wat Klaviyo is, welke belangrijke onderdelen Klaviyo heeft én vergelijken we Klaviyo met Brevo en Mailchimp.

Wat is Klaviyo?

Klaviyo is een Amerikaans e-mailmarketingplatform dat gespecialiseerd is in effectieve marketingcampagnes. Met Klaviyo kun je mensen transactionele e-mails toesturen, losse e-mailcampagnes aanmaken of door middel van workflows aan de slag gaan met marketing automation. Klaviyo maakt het daarnaast gemakkelijk om door middel van integraties te koppelen met e-commerce platformen zoals Shopify of WooCommerce. Ook zijn eigen integraties mogelijk door middel van API koppelingen.

CloudSuite vs. Magento

CloudSuite vs. Magento

Klaviyo vs Brevo vs Mailchimp

Bij het kiezen van een e-mailmarketingplatform is het belangrijk om verschillende factoren in overweging te nemen, zoals kosten, gebruiksvriendelijkheid, benodigde technische kennis, integratiemogelijkheden en marketing automation mogelijkheden. Hieronder vind je een overzicht van hoe Klaviyo, Brevo, Mailchimp, Copernica en Spotler op deze punten scoren:

 

Emailcampagnes in Klaviyo

Klaviyo biedt een uitstekende oplossing voor het opzetten en beheren van losse e-mailcampagnes zoals nieuwsbrieven. Met deze nieuwsbrieven kun je regelmatig contact houden met je klanten en hen op de hoogte houden van de laatste updates, promoties en nieuws van jouw bedrijf. Of het nu gaat om een wekelijkse update, een maandelijkse nieuwsbrief of een speciale aankondiging, Klaviyo stelt je in staat om deze e-mails precies te timen wanneer het jou en je publiek het beste uitkomt.

Een van de grootste voordelen van Klaviyo is het gebruik van templates. Deze templates maken het opzetten van een mailing snel en eenvoudig. Je kunt kiezen uit een reeks voorgebouwde sjablonen of je eigen aangepaste templates maken die passen bij de huisstijl van je merk. Dit bespaart niet alleen tijd, maar zorgt ook voor consistentie in al je e-mailcampagnes. Door gebruik te maken van templates kun je snel en efficiënt nieuwsbrieven creëren zonder telkens vanaf nul te beginnen. Bovendien biedt Klaviyo de mogelijkheid om nieuwsbrieven te personaliseren met gegevens zoals de naam van de ontvanger, eerdere aankoopgeschiedenis of gedragsgegevens. En dankzij het responsive design van alle templates zien je nieuwsbrieven er op elk apparaat goed uit, of het nu een desktop, tablet of smartphone is.

Marketing automation in Klaviyo

Een van de meest gebruikte features binnen Klaviyo is het opzetten van marketing automations door middel van flows. Het stelt je in staat om geautomatiseerde workflows op te zetten die inspelen op specifieke klantacties of -gedragingen. Door deze processen te automatiseren, kun je tijd besparen en ervoor zorgen dat je klanten altijd relevante en tijdige berichten ontvangen. Hier zijn drie van de meest gebruikte flows die je kunt implementeren met Klaviyo:

Welkomsflow

Een welkomstflow is een reeks geautomatiseerde e-mails die worden verstuurd wanneer iemand zich aanmeldt voor je nieuwsbrief of een account aanmaakt op je website. Met Klaviyo kun je gepersonaliseerde welkomstemails sturen die de ontvanger bedanken voor hun inschrijving, hen meer vertellen over je bedrijf en je kan zelfs een speciale welkomstkorting aanbieden. Dit helpt om direct op een leuke manier kennis te maken met je e-mailsubscriber. Wat wij hierbij vaak gebruiken is dat we de welkomstflow ook opzetten om meer over iemand te weten te komen. Wat zijn de interesses van iemand? We willen de gebruiksvriendelijkheid zo hoog mogelijk houden en vermijden dat mensen mails krijgen die totaal niet aansluiten bij de behoeftes.

Verlaten Winkelmandje Flow

Een verlaten winkelmandje flow is belangrijk voor het stimuleren van potentiële klanten die items in hun winkelmandje hebben achtergelaten zonder een aankoop af te ronden. Met Klaviyo kun je een reeks e-mails automatiseren die deze klanten eraan herinneren dat ze nog steeds producten in hun winkelmandje hebben. Je kunt ook aanvullende acties aanbieden, zoals een korting of gratis verzending, om hen te stimuleren om hun aankoop af te ronden. Deze geautomatiseerde flow helpt je direct om je omzet te verhogen. Voor e-commerce websites een flow die niet mag ontbreken.

Follow-up Flow na bestelling

Een follow-up flow na een bestelling is een geweldige manier om klanttevredenheid te verhogen en herhaalaankopen te stimuleren. Nadat een klant een aankoop heeft gedaan, kun je een reeks geautomatiseerde e-mails sturen om hen te bedanken voor hun bestelling, hen op de hoogte te houden van de verzendstatus en hen te vragen om feedback of een review te geven. Bovendien kun je in latere e-mails gebruik maken door iets aan te bieden wat bij de vorige aankoop past. Deze flow wordt vaak ingezet om van een eenmalige klant een terugkerende klant te maken.

Emaillijsten en segmenten

In Klaviyo is het beheren van e-maillijsten en segmenten een belangrijk onderdeel voor een succesvolle e-mailmarketingstrategie. Maar wat is het verschil? Om te beginnen zijn e-maillijsten statisch; iedereen die zich aanmeld of wordt toegevoegd, komt in dezelfde lijst terecht en ontvangt dezelfde berichten. Een e-mailsegment daarentegen is een dynamische groep die is opgebouwd op basis van specifieke criteria, zoals aankoopgeschiedenis, demografische gegevens, of interacties met eerdere e-mails. Doordat segmenten flexibel zijn kunnen deze automatisch worden bijgewerkt als een subscriber een nieuwe actie uitvoert.

E-maillijsten zijn perfect voor bredere, minder gerichte communicatie, terwijl je door middel van segmenten zeer gerichte en relevante berichten te sturen naar specifieke groepen binnen je klantenbestand.

Klaviyo features

Klaviyo biedt een aantal features die je e-mailmarketinginspanningen naar een hoger niveau tillen. Deze tools helpen je om je klantcommunicatie te personaliseren, de betrokkenheid te vergroten en je marketingdoelstellingen te bereiken. Hieronder lichten we enkele van de belangrijkste features van Klaviyo toe.

 

Pop-ups sign up forms

Met Klaviyo kan je eenvoudig aantrekkelijke pop-ups en aanmeldformulieren maken om jouw emaillijst te laten groeien. Deze formulieren zijn volledig aanpasbaar en kunnen strategisch op de website worden geplaatst om maximale conversies te behalen. Zeker bij de pop-ups zien we dat mensen gestimuleerd worden om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Deze kunnen we op bepaalde triggers laten afgaan, bij mensen waarvan we denken dat deze het meest interessant zijn. Bijvoorbeeld op basis van scrolldiepte of tijdsduur.

Product listings

Klaviyo maakt het mogelijk om productaanbevelingen op te nemen in emails, gebaseerd op het browse- en koopgedrag van uw klanten. Dit verhoogt de kans op herhaalaankopen en verbetert de klantervaring.

Emailrapportages

Inzicht in de prestaties van jouw emailcampagnes is essentieel. Klaviyo biedt gedetailleerde rapportages en analyses, zodat je kunt zien welke campagnes het beste presteren en waar je kunt optimaliseren.

Custom hosted pagina’s

Klaviyo biedt de mogelijkheid om aangepaste landingspagina's te hosten die je kunt gebruiken voor specifieke marketingcampagnes. Deze pagina's zijn door middel van HTML volledig aanpasbaar en kunnen helpen om de conversiepercentages te verhogen of inzichten te krijgen. Zo kunnen we door custom hosted pages mensen de vraag stellen waarom ze zich willen uitschrijven.

Ontdek de Kracht van Klaviyo met X-com

Wil je weten hoe Klaviyo je e-mailmarketingstrategie kan verbeteren? Bij X-com hebben we de expertise om je te begeleiden bij het implementeren van deze geavanceerde tool. Met onze kennis en ervaring zorgen we ervoor dat je campagnes succesvol zijn en je doelstellingen worden behaald. Benieuwd naar wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem contact met ons op!

95% van onze klanten ziet omzetgroei binnen 3 maanden. Jij ook?

Durf te groeien? Wil je winnen? Ontdek hoe onze performance marketing jouw doelen overtreft. Neem vandaag nog contact met ons op en zet de eerste stap naar meetbare resultaten!

Neem contact op

Of bel me op: 088 0110900

Ook jouw resultaten verdubbelen?

We streven altijd naar het allerbeste resultaat – in elke strategiesessie, elke developmenttechniek en elke marketingcampagne. Geen compromissen, alleen topkwaliteit.