Ga direct door naar de inhoud
Sluiten

Google Analytics 4 - Het nieuwe analytics

Het is inmiddels een tijdje geleden dat Google het nieuwe ‘’Google Analytics 4’’ heeft uitgerold. Ten opzichte van het ''oude'' Universal Analytics, zijn een aantal grote wijzigingen doorgevoerd.

Waarom heeft Google deze wijziging doorgevoerd?

Google Universal Analytics (UA) werkt prima toch? Dat denken wij ook! Echter speelt Google met het nieuwe GA4 in op het veranderende online landschap waarvan privacy een steeds belangrijker onderwerp wordt.

Voor veel marketeers is het lastig relevante informatie uit de grote berg aan data van Universal Analytics te halen. Google biedt met GA4 biedt nieuwe inzichten en mogelijkheden op het gebied van data-insights. Het voornaamste doel van Google is het eenvoudig serveren van inzicht in gebruikersgedrag op diverse platforms via verschillende devices. De dashboards zijn gewijzigd, de manier van meten is aangepast en metrics uit het ‘’oude’’ UA zijn deels vervangen. Paniek!

De voornaamste verschillen

Universal Analytics

  • Sessie-gebaseerd datamodel
  • Uitgebreide rapportages, zelf samen te stellen
  • Meten kwaliteit in o.a. bouncerates
  • Gebruikersdata via third party cookies

 

Google Analytics 4

  • Event-driven datamodel
  • Vereenvoudigde rapportages o.b.v. customer journey (maatwerk mogelijk in de analyse hub)
  • Meten kwaliteit in ‘’engagement’’
  • Meer zekerheid over gebruikersdata

Sessie-gebaseerd datamodel vs. event-driven datamodel

Universal Analytics wordt gebaseerd op sessies. Deze sessies worden gekoppeld aan gebruikersdata. Cookies en browserinstellingen zorgen ervoor dat deze datastromen samengebracht worden.

Google heeft met het nieuwe GA4 voor een hele andere benadering gekozen. Sessies en paginaweergaven worden niet meer samengebracht. In plaats hiervan worden series events gemeten. Een event kan bestaan uit diverse parameters die doorgestuurd worden naar het GA4 account. Wanneer gesproken wordt over parameters kan onder andere gedacht worden aan scroll-depth, site search, outbound clicks en pageViews.

Meten kwaliteit

Binnen Universal Analytics is de bouncerate een belangrijke metric waarop we kwaliteit van sessies staven. Google geeft aan dat met de opkomst van one-page websites en appgebruik dit een steeds minder voorname metric wordt en heeft deze in het nieuwe GA4 zelfs al helemaal geschrapt. Kwaliteit van bezoekers wordt binnen GA4  in de metrics engagement rate, engaged sessions per user en engagement time gestaafd.

Gebruikersdata verzamelen

Met GA4 wordt ingespeeld op de nieuwe AVG richtlijnen en het steeds vaker blokkeren van third party cookies bij websitebezoeken. Modellen binnen GA4 benaderen metingen op een flexibele wijze, waardoor het aanpassen naar anonieme metingen zonder cookies mogelijk is. Het is binnen GA4 tevens mogelijk om gegevens van websitebezoekers te verwijderen wanneer dit gewenst is.

Ons advies

Google Analytics 4 is nog gloednieuw en nog lang niet even doorontwikkeld als Universal Analytics. Tevens is het afhankelijk van de grootte van jouw organisatie of je veel voordeel hebt van het nieuwe GA4.

Wanneer je een nieuwe website bouwt en hiervoor een nieuwe Google Analytics property toevoegt, is dit standaard een GA4 account. Ons advies is om naast de nieuwe GA4 ook een Universal Analytics property aan te maken. Maak je gebruik van Universal Analytics en wil je over naar GA4? Dan is het ook hier verstandig de UA tracking code op de website te laten staan, hier staat immers ook je historische data in.

95% van onze klanten ziet omzetgroei binnen 3 maanden. Jij ook?

Durf te groeien? Wil je winnen? Ontdek hoe onze performance marketing jouw doelen overtreft. Neem vandaag nog contact met ons op en zet de eerste stap naar meetbare resultaten!

Neem contact op

Of bel me op: 088 0110900

Ook jouw resultaten verdubbelen?

We streven altijd naar het allerbeste resultaat – in elke strategiesessie, elke developmenttechniek en elke marketingcampagne. Geen compromissen, alleen topkwaliteit.