Ga direct door naar de inhoud
Sluiten

Google’s nieuwe update: Helpful content update

Op 18 augustus 2022 heeft Google een nieuwe update aangekondigd: The Helpful Content Update. Het idee achter deze update is om content die geschreven is voor mensen te belonen. Krachtige, originele en “helpful” content zal worden beloond met een hogere ranking binnen de zoekresultaten. Content die puur geschreven is voor SEO zal daarentegen worden bestraft. Denk hierbij aan praktijken als keyword stuffing (een tekst vol-spammen met zoekwoorden). Volgens Google zijn er namelijk té veel websites die momenteel goed ranken, maar eigenlijk weinig toegevoegde waarde leveren. Google heeft hierbij een duidelijk doel: content die geschreven is voor gebruikers en daadwerkelijk toegevoegde waarde biedt belonen met een hogere ranking.

Geautomatiseerde content straffen

Tegenwoordig zijn er diverse tools beschikbaar om het schrijven van content te automatiseren. Echter heeft zo’n automatiseringstool geen feeling met de doelgroep en natuurlijk geen échte kennis van de markt. Zo’n tool weet natuurlijk wel precies waar men op zoekt, maar kan inhoudelijk weinig toegevoegde waarde bieden voor de gebruiker. Content waar de expertise vanaf spat en waar de gebruiker écht iets aan heeft, dat is waar het allemaal om gaat draaien binnen de SERP.

Zijn al mijn SEO-teksten nu dan ineens niet meer goed?

Uiteraard blijft zoekwoordenonderzoek de basis van een goede contentstrategie. Immers: door middel van zoekwoordenonderzoek weet je precies waar jouw doelgroep naar op zoek is. Maar de manier waarom de content wordt geschreven en hoe deze zoekwoorden verwerkt worden in content zal in positieve en negatieve zin meer van invloed zijn op je rankings. Wanneer je dus altijd al rekening hebt gehouden met het voorkomen van keyword stuffing en de gebruiker op 1 hebt gezet is er dus niks aan de hand. Korte teksten met weinig inhoud en veel zoekwoorden zullen je daarentegen posities, en dus traffic gaan kosten.

Tips over hoe je “helpful” content kunt schrijven

Hoe bereid ik me het beste voor op deze update? Er zijn een aantal zaken die je kunt doen, maar nog belangrijker: een aantal zaken die je zeker niet moet doen!

Do’s

 

  • Door middel van expertise goed onderbouwde content schrijven (kennis wordt beloond)
  • Laat artikelen schrijven door mensen met kennis
  • Focus op “cornerstone” content (blogs of pagina's op jouw website die de belangrijkste informatie bevatten)
  • Focus op people first content
  • Doe onderzoek voor het schrijven van content en breng verdieping
  • Focus op duurzame en waardevolle content

Don’ts

 

  • Keyword stuffing
  • Gebruik maken van clickbait
  • Weinig échte informatie geven
  • Nutteloze informatie publiceren
  • Samenvatten zonder eigen toegevoegde waarde
  • Schrijven voor kliks, in plaats van voor de gebruiker
  • Automatisch gegenereerde content publiceren

Heeft de helpful content update impact gehad op mijn resultaten?

Allereerst is het belangrijk om te vermelden dat deze update vooralsnog alleen voor Engelse zoekresultaten wordt uitgerold. Op basis van deze data zullen we zien hoe groot de impact van deze update zal zijn. Nog geen reden tot paniek dus. Het staat wel vast dat ook deze update voor Nederlandse resultaten zal worden uitgerold. Om te weten of de update jouw resultaten beïnvloedt is het belangrijk om de posities van je belangrijkste zoekwoorden te monitoren. Hier zijn een aantal handige tools voor zoals Moz of Semrush.

95% van onze klanten ziet omzetgroei binnen 3 maanden. Jij ook?

Durf te groeien? Wil je winnen? Ontdek hoe onze performance marketing jouw doelen overtreft. Neem vandaag nog contact met ons op en zet de eerste stap naar meetbare resultaten!

Neem contact op

Of bel me op: 088 0110900

Ook jouw resultaten verdubbelen?

We streven altijd naar het allerbeste resultaat – in elke strategiesessie, elke developmenttechniek en elke marketingcampagne. Geen compromissen, alleen topkwaliteit.