Ga direct door naar de inhoud
Sluiten

Google SGE: De ontwikkelingen

Het is ongeveer een jaar geleden dat Google een grote verandering aankondigde, namelijk Google SGE. Ondertussen is er veel meer bekend geworden over de werking hiervan en zijn ze gestart met de wereldwijde uitrol hiervan. Wij nemen je in deze blog mee wat Google SGE is en hoe het onze manier van zoeken gaat veranderen.

Wat is Google SGE?

Allereerst is het goed om te weten wat Google SGE is. Google SGE staat voor Google Search Generative Experience. Eigenlijk komt het erop neer dat Google nog meer rekening gaat houden met de zoekintentie van de gebruiker. Dit gebeurde al toen ze SERP (search engine results page) snippets invoerde, waarbij mensen direct antwoord op hun vraag te zien kregen. Dit gaan ze nu combineren met AI, waardoor je direct een antwoord krijgt op je vraag. De informatie waar Google dit antwoord vandaan haalt wordt getoond als bron bij het resultaat.

CloudSuite vs. Magento

CloudSuite vs. Magento

Ook is er met Google SGE de mogelijkheid om vervolgvragen te stellen op basis van het antwoord. Dit kan je doen door op een van de gepersonaliseerde knoppen te klikken. Ondertussen is ook bekend geworden dat Google SGE over heel de wereld uitgerold wordt door Google.

Voorbereiding op Google SGE

Wat kan je doen om je voor te bereiden op Google SGE? Zoals eerder genoemd is Google SGE een opvolger van de Google SERP Snippets. Eigenlijk betekent een snippet dat Google jouw content het meest geschikt vindt om antwoord te geven op de vraag. Vanuit die denkwijze is het logisch om aan te nemen dat Google deze content dan ook gaat gebruiken voor de Google SGE. Om je voor te bereiden op de Google SGE update kan je het beste focussen op het verkrijgen van SERP snippets. Een aantal tips die hierbij komen kijken zijn:

  1. Voeg een “Wat is”-kop toe aan je tekst.

Door “Wat is” letterlijk te gebruiken in je teksten herkent Google dat de tekst antwoord geeft op de vraag. Daarnaast wordt “wat is” vaak gebruikt bij een Google search, waardoor het relevant is voor de vraag is die de gebruiker stelt.

  1. Gebruik een “is” zinsbouw

Bij het optimaliseren voor een Google SGE is het belangrijk om een "is"-verklaring te gebruiken in je eerste zin. Hierdoor wordt Google sneller getriggerd, waardoor Google sneller en gemakkelijk deze tekst voor een Snippet (en dus ook Google SGE) kan gebruiken.

  1. Definieer het onderwerp volledig.

Snippets en Google SGE zorgen ervoor dat gebruikers snel en volledig te voorzien zijn van informatie over het onderwerp. Daarom moet de inhoud het onderwerp beknopt, maar toch volledig beschrijven in twee tot drie zinnen.

  1. Gebruik geen merknaam in je snippet teksten.

Google wil zo goed mogelijk antwoord geven op de vraag die mensen stellen. Tenzij dat mensen een specifieke vraag stellen over jouw merk geef je als je jouw merknaam gebruikt onbewust geen kans om een algemener antwoord te geven op de vraag. Gebruik hierom niet je merknaam als je voor een snippet wilt ranken.

Impact van Google SGE op organisch zoeken & Ads

Google SGE zal veel invloed hebben op ons zoekgedrag. Daarbij gaan zoekintenties een grote rol spelen, wil je gewoon informatie verzamelen of ben je van plan om een aankoop te gaan doen. We hebben een aantal onderwerpen op een rijtje gezet waarop de Google SGE invloed gaat hebben.

De impact van Google SGE op organisch webverkeer

De introductie van Google's SGE heeft waarschijnlijk een grote invloed op het organische zoekverkeer. Doordat SGE een groot deel van het scherm gebruikt voor hun AI-Snapshot en direct antwoord geeft op de vraag van de gebruiker, is de kans groot dat er minder wordt doorgeklikt naar jouw URL. Als je niet in de AI-snapshot wordt getoond is de kans relatief klein dat mensen op je pagina terecht komen. Wanneer je wel in deze Snapshot terecht komt sta je wel bij de bronnen waar het antwoord op gegenereerd is. Het is voor nu de vraag hoe vaak mensen meer willen lezen dan het antwoord wat Google's AI heeft gegenereerd.

De impact van Google SGE op Google Search Ads

Het is nog niet bekend welke impact de invoer van Google SGE gaat hebben op Google Search Ads. Daardoor is het moeilijk om te zeggen. Zeer waarschijnlijk wordt er aangeraden om meer te doen met PMAX, Shopping en Display campagnes, aangezien deze ook meegenomen kunnen worden in het AI-snapshot. Als de Search Ads blijven bestaan zullen ze waarschijnlijk onder het AI-gedeelte komen en dus (net als organische zoekwoorden) veel minder zichtbaar zijn.

De impact van Google SGE op Shopping en Display Ads

Zoals hierboven aangegeven gaat Google SGE ook invloed hebben op Google Ads (SEA). In tegenstelling tot de search Ads is er bij Shopping, Display en PMAX Campagnes meer bekend over hoe Google deze gaat verwerken. Daarbij worden bij de resultaten die kunnen leiden tot conversies ook gesponsorde beelden gebruikt. 

Conclusie

Het is belangrijk om je als bedrijf voor te bereiden op Google SGE. Door te focussen op het optimaliseren van content voor AI-snapshots en de ontwikkelingen op het gebied van Google Ads in de gaten te houden. Als X-com staan we klaar om te helpen bij deze aardverschuiving op het gebied van zoekervaring in het Google landschap. Zo kunnen we uw bedrijf voorbereiden op alle kansen die Google SGE uw bedrijf biedt.

95% van onze klanten ziet omzetgroei binnen 3 maanden. Jij ook?

Durf te groeien? Wil je winnen? Ontdek hoe onze performance marketing jouw doelen overtreft. Neem vandaag nog contact met ons op en zet de eerste stap naar meetbare resultaten!

Neem contact op

Of bel me op: 088 0110900

Ook jouw resultaten verdubbelen?

We streven altijd naar het allerbeste resultaat – in elke strategiesessie, elke developmenttechniek en elke marketingcampagne. Geen compromissen, alleen topkwaliteit.