Ga direct door naar de inhoud
Sluiten

Impact van iOS14 update voor Facebook & Instagram

Facebook en dus ook Instagram zal er alles aan doen om het adverteerders zo eenvoudig mogelijk te maken. Echter is het onontkoombaar dat de manier waarop we onze doelgroepen targeten zal veranderen. Doordat een groot deel van de websitegebeurtenissen via de pixel worden gemeten, kunnen prestaties van campagnes sterk beïnvloed worden door de update.

Facebook heeft een aantal belangrijke stappen op een rij gezet die uitgevoerd moeten.

  • Verifiëren van het websitedomein

De Facebookpixel mag alleen geplaatst worden op de website die eigendom is van het bedrijf dat aan de pixel is gekoppeld. Dit betekent dat je in de bedrijfsmanager moet verifiëren dat je de eigenaar bent van het websitedomein waarop je pixel geplaatst is. Om deze stap te voltooien heb je beheerdersrechten nodig in de bedrijfsmanager, waarna je de verificatie door kan voeren.

  • Maximaal 8 conversiegebeurtenissen

Vanaf 1 websitedomein kunnen er nog maar maximaal 8 verschillende gebeurtenissen verzonden worden. Wanneer het domein de gebeurtenislimit bereikt heeft, zullen er geen gebeurtenissen meer beschikbaar zijn. De update heeft gevolgen wanneer je advertenties op basis van conversies worden geoptimaliseerd. Daarnaast zal het niet altijd mogelijk zijn om een conversie aan de campagne toe te schrijven, ook als deze campagne wel een bijdrage aan de conversie heeft geleverd. 

Als gebeurtenissen voor jouw websitedomein niet bewerkt kunnen worden, kun je advertenties enkel optimaliseren voor weergaven van de landingspagina of op basis van klikken op link, in plaats van conversies.

Gevolgen van de update

De update zal een aantal gevolgen hebben voor de manier waarop resultaten geïnterpreteerd worden en de manier waarop we onze doelgroepen targeten.

Het attributiemodel zal van 28 dagen naar 7 dagen wijzigen

Facebook heeft net als alle andere platformen een attributiemodel. Een Attributiemodel zorgt ervoor dat wanneer iemand meerdere keren in aanmerking komt met een advertentie, de conversie uiteindelijk aan het juiste kanaal of de juiste advertentie toegekend wordt. Facebook zal elke conversie, waar een gebruiker in contact is geweest met een Facebook of Instagram advertentie, toekennen aan zichzelf. Op dit moment worden conversies 28 dagen na een klik of 1 dag na een weergave bijgehouden. Dit betekent dat wanneer iemand op een advertentie klikt en binnen 28 dagen een conversie verricht, deze conversie toegekend wordt aan de advertentie. Het nieuwe attributiemodel zal een klik 7 dagen onthouden. Het gevolg hiervan is dat er minder conversies (verkopen, leads etc.) toegekend worden aan specifieke Facebook advertenties.

Kleinere Look-a-like doelgroepen

Look-a-like doelgroepen worden gemaakt op basis van aangepaste doelgroepen. Aangepaste doelgroepen kunnen o.a. websitebezoekers, appgebruikers, klantenlijsten of mensen die interactie hebben gehad met je Facebook of Instagram pagina. De impact van de update heeft uitsluitend impact op doelgroepen die je maakt op basis van websitebezoekers.

Facebook is niet meer in staat om alle websitebezoekers te tracken. Facebook kan namelijk nog steeds tracken wat je doet op Facebook, maar niet meer geheel wat websitebezoekers doen. Wanneer je een look-a-like doelgroep maakt op basis van mensen die je website hebben bezocht, zal Facebook dus minder data hebben om jouw look-a-like doelgroep op te baseren. Dit betekent niet dat doelgroepen minder kwalitatief worden. Om te voorkomen dat doelgroepen te klein worden, is het goed om de aangepaste doelgroep waarop je jouw look-a-like doelgroep maakt, zo groot mogelijk te maken. Zo heeft Facebook voldoende data om alsnog een kwalitatieve look-a-like doelgroep te maken.

Waar moeten adverteerders rekening mee houden?

Wanneer Facebook de update gaat doorvoeren kan er tijdelijk een dip zijn in advertentieprestaties en targeting. Dit zal naar verwachting vanzelf weer rechtgetrokken worden. Daarnaast is het goed om te weten dat de update alleen impact heeft op mensen die IOS 14 apparaten gebruiken én die tracking niet geaccepteerd hebben. We zullen deze mensen echter niet helemaal uit het oog verliezen omdat er nog steeds een beperkt (8) aantal conversies gemeten worden.

Heb je hulp nodig om jouw businessmanager goed in te stellen voor de iOS14 update?

Neem contact op

Ook jouw resultaten verdubbelen?

We streven altijd naar het allerbeste resultaat – in elke strategiesessie, elke developmenttechniek en elke marketingcampagne. Geen compromissen, alleen topkwaliteit.