Ga direct door naar de inhoud
Sluiten

Structured data voor webshops

Review sterren, prijzen en merken; dit zijn allemaal voorbeelden van rich snippets. Rich snippets zijn zoekresultaten binnen de search engine result page (SERP) waar de informatie gestructureerd wordt weergegeven. Zonder structured data bestaat een zoekresultaat meestal uit de volgende onderdelen:

  • Meta titel
  • Meta beschrijving
  • URL

Door het toepassen van structured data kun je van dit zoekresultaat een rich snippet maken. Zoals het woord eigenlijk al zegt, is dit je zoekresultaat maar dan verrijkt met relevante informatie zoals reviews of prijzen. Om het doorklikratio van je zoekresultaat in de SERP te verhogen is het aan te raden gebruik te maken van structured data.

Waarom is structured data belangrijk voor webshops?

Wanneer gebruikers op zoek zijn naar een specifiek product via bijvoorbeeld Google dan kun je je voorstellen dat ze eerst een aantal belangrijke dingen willen weten, alvorens ze op je website klikken. Voorbeelden van productinformatie die al in de SERP getoond kunnen worden zijn o.a.:

  • Naam van het product
  • Afbeelding
  • Product beschrijving
  • Merk
  • Kleur
  • Prijs
  • Voorraad
  • Eventuele aanbiedingen
  • Eventuele reviews

Door het toevoegen van deze stukjes informatie vóór de gebruiker überhaupt op je resultaat heeft geklikt, straal je vertrouwen uit en weet de gebruiker waar hij aan toe is wanneer op de URL geklikt wordt. Tevens is er een directe relatie tussen het toevoegen van structured data en de Click Through Rate (CTR). Zoekmachines zullen de data beter begrijpen waardoor je content getoond kan worden waar dit voorheen niet mogelijk was.

In het volgende voorbeeld ziet de gebruiker direct wat de prijs is van deze camera, en of deze op voorraad is. Deze informatie kan verrijkt worden d.m.v. schema markup.Het is wel belangrijk om te vermelden dat het gebruik van schema markup geen factor is die meegenomen wordt door het algoritme bij het ranken van resultaten.

Rich snippet product

Rich snippet product

Structured data voor websites

Niet alleen voor webshops, maar ook voor websites kan het toevoegen van structured data impact hebben op de zoekresultaten. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan het toevoegen van structured data van onder andere:

  • Vacatures
  • Veelgestelde vragen
  • Video’s
  • Evenementen
  • Blog
  • Review
  • Organisatie

Zo wordt structured data bij X-com standaard meegenomen op bijvoorbeeld de vacature pagina, zodat Google begrijpt dat het om een vacature gaat. Zo kan Google deze pagina vervolgens gemakkelijk tonen in de SERP. Ook voor theaters of bioscopen is structured data handig voor het prominent tonen van evenementen in de SERP. Veel bedrijven hebben een FAQ (veelgestelde vragen) pagina. Hier kan het handig zijn om Google te laten weten dat het om een FAQ pagina gaat, zodat het de juiste vragen kan tonen in de SERP. Met "organization markup" kun je tevens Google meer laten weten over je bedrijf zoals het adres, telefoonnummer, hoofdkantoor, moederbedrijf en nog veel meer!

Rich snippet vacature

Rich snippet vacature

Aan de slag met structured data

Als je een website of webshop hebt dan kun je aan de slag met structured data. Maar waar begin je nu? Google heeft in samenwerking met Yahoo, Microsoft en Yandex hiervoor Schema.org opgezet. Op deze website kun je alle verschillende structured data types terugvinden en gebruiken als documentatie voor je eigen website of webshop. Schema.org is als het ware een gratis bibliotheek met alle mogelijke structured data per categorie.

Verschil tussen rich snippets en featured snippets

In ons vakgebied hebben we het ook vaak over featured snippets. Featured snippets zijn echter iets anders. Google wil het haar gebruikers namelijk zo makkelijk mogelijk maken om informatie tot zich te nemen. Om dit te realiseren hebben ze de featured snippet ontwikkeld, ook wel positie 0 genoemd. Een featured snippet geeft als het ware antwoord op de zoekopdracht van de gebruiker, zonder dat deze hiervoor naar de website hoeft te navigeren. Zie bijvoorbeeld hier een voorbeeld van een featured snipped voor onze klant Mertens Groep.

Featured snippet

Featured snippet

95% van onze klanten ziet omzetgroei binnen 3 maanden. Jij ook?

Durf te groeien? Wil je winnen? Ontdek hoe onze performance marketing jouw doelen overtreft. Neem vandaag nog contact met ons op en zet de eerste stap naar meetbare resultaten!

Neem contact op

Of bel me op: 088 0110900

Ook jouw resultaten verdubbelen?

We streven altijd naar het allerbeste resultaat – in elke strategiesessie, elke developmenttechniek en elke marketingcampagne. Geen compromissen, alleen topkwaliteit.