Ga direct door naar de inhoud
Sluiten

Verandering “Broad Match Modifier” & “Phrase Match” zoekwoorden

In Februari 2021 is Google begonnen met een grote update voor Google Ads. Adverteren met zogenoemde “Broad Match Modifier” (BMM) keywords zal gaan verdwijnen. In deze update leggen wij je uit hoe de situatie verandert en welke impact dit zou kunnen hebben op jouw Google Ads account.

Oude situatie zoekwoordtypen

In de oude situatie waren er vier zoektypes die Google hanteerde voor het adverteren binnen hun zoeknetwerk. Deze zoektypes worden toegelicht in onderstaande afbeelding:

Situatie vanaf April 2021

Zoals gezegd gaat Google de zoektypes “Modifier voor breed zoeken” (BMM) en “Zoeken op woordgroep” (phrase match) onder handen nemen. Tot en met juli 2021 is het nog mogelijk om BMM-zoekwoorden toe te voegen. Google is echter achter de schermen al bezig met de update om BMM zoekwoorden uit te faseren. Als alles volgens Google’s planning verloopt is deze update in april 2021 landelijk uitgerold. Dit BMM-verkeer zal vanaf dan gematcht worden met het zoektype phrase match. Vanaf juli 2021 zal het zelfs helemaal niet meer mogelijk zijn om BMM zoekwoorden toe te voegen.

Waarom verandert Google deze zoektypen?

De reden voor deze verandering in zoektypen is volgens Google simpel: zoekwoordtypen vereenvoudigen. Het algoritme van Google wordt steeds beter in het herkennen van de intentie van een zoekopdracht. Hierdoor vervagen de grenzen tussen verschillende zoekwoordtypen.

Gevolgen van de update

Het is dus belangrijk om bij het opzetten van nieuwe campagnes, maar ook bij bestaande campagnes na te denken over de gevolgen van deze update. De volgende afbeelding geeft goed weer wat een van de gevolgen zou kunnen zijn. 

Uit dit voorbeeld blijkt dus dat de volgorde van phrase match zoekwoorden erg belangrijk is. Google zegt hierover dat ze rekening houden met de volgorde van de woorden wanneer dit belangrijk is voor de betekenis ervan. Echter is het belangrijk dat als je controle wilt houden over de data, er meerdere volgordes getest moeten worden. Zo kan er achterhaald worden  welke volgordes het beste presteren.

Hoe helpt X-com hierbij?

Bij het opzetten van nieuwe campagnes is het belangrijk om nu alvast gebruik te maken van phrase match zoekwoorden in plaats van BMM zoekwoorden om zo de update voor te zijn. Wij houden uiteraard het bereik en CPC’s van de huidige campagnes waar deze verandering invloed op heeft goed in de gaten om zo te kunnen inspelen op eventuele stijgingen of dalingen. Bij X-com monitoren wij nauwlettend alle lopende (BMM) campagnes en zullen de betreffende zoekwoorden de komende maanden omzetten naar het zoektype phrase match.

Wil je hier meer over weten, of heb je hier hulp bij nodig?

Neem contact op

Ook jouw resultaten verdubbelen?

We streven altijd naar het allerbeste resultaat – in elke strategiesessie, elke developmenttechniek en elke marketingcampagne. Geen compromissen, alleen topkwaliteit.