Ga direct door naar de inhoud
Sluiten

Waarom een PIM-systeem?

PIM-systemen (Product Information Management Systemen) zijn dé oplossing voor bedrijven die worstelen met rommelige productinformatie verspreid over verschillende systemen. Je kent het wel: producten waarvan de beschrijvingen niet kloppen, afbeeldingen die ontbreken en voorraad die nooit synchroon loopt. Dit zorgt voor chaos, fouten en tijdverlies. Met een PIM-systeem centraliseer je al je productinformatie op één plek, zodat alles altijd up-to-date is en je eenvoudig kunt beheren wat waar wordt getoond. Bij X-com laten we je graag zien hoe een PIM-systeem jouw werk makkelijker maakt én je bedrijf helpt groeien!

Maak kennis met ons!

Wil je

Verbeteren van datakwaliteit?

Wil je

Integreren met systemen?

Wat is een PIM-systeem?

Een PIM-systeem is een centrale tool waar je alle productinformatie beheert en organiseert. Dit betekent dat je productomschrijvingen, afbeeldingen, technische specificaties en voorraadgegevens allemaal vanuit één systeem kunt beheren. Of je nu werkt met tientallen of duizenden producten, een PIM-systeem zorgt voor overzicht en maakt het super eenvoudig om deze gegevens bij te houden en door te voeren naar je webshop, marktplaatsen of andere verkoopkanalen. Geen rommelige spreadsheets of handmatige updates meer – alles wordt automatisch gesynchroniseerd en foutloos beheerd.

Wat kan een PIM nog meer?

Ook bevat het workflows voor bijvoorbeeld productreleases, waarin gedetailleerd staat beschreven wanneer producten kunnen worden gelanceerd. Hierbij zou het kunnen gaan om gevoelige informatie en daarom is het vaak ook mogelijk om bedrijfsrollen met verschillende toegangsrechten toe te kennen aan verkoopmedewerkers en product- of marketingmanagers. 

wat is een PIM systeem wat is een PIM systeem wat is een PIM systeem

Welke bedrijven hebben een PIM-systeem nodig?

Elk bedrijf dat producten produceert, distribueert en online verkoopt heeft baat bij het gebruik van een PIM-systeem. Of het nu gaat om webwinkels, groothandels en distribiteurs, B2C of B2B, PIM is cruciaal voor het managen van productgegevens.

Veel bedrijven overwegen een PIM-systeem als ze duizenden producten moeten beheren, maar zelfs winkels met een beperkt aantal producten kunnen investeren in een PIM-systeem. Waarom? Ondanks dat ze een ogenschijnlijk beperkt aantal producten hebben, kunnen ze een groot aantal variabelen en aanpassingen hebben. Denk bijvoorbeeld aan kleding waarbij hetzelfde T-shirt in 7 maten en 5 kleuren verkrijgbaar is.

Meer Development

wie gebruikt een PIM systeem wie gebruikt een PIM systeem wie gebruikt een PIM systeem

Het moge duidelijk zijn dat een PIM-systeem onmisbaar is voor webwinkels, groothandels en distribiteurs. Maar wie in het team heeft de meeste baat bij het gebruik van een PIM-systeem? En wat betekent dat voor de dagelijkse werkprocessen?

  • E-commerce managers: Het gebruik van een PIM tool kan leiden tot hogere conversies met up-to-date productgegevens over alle verkoopkanalen. Het vereenvoudigt teamwork bij het maken van overtuigende productbeschrijvingen, wat op zijn beurt de online koopervaring van klanten verbetert.
     
  • Marketplaces managers: Met een PIM tool wordt het leveren van consistente, kanaal vereiste productinformatie op alle marktplaatsen eenvoudig. Dit helpt de consistentie van productgegevens te verbeteren, verkopen te verhogen én om tijd te besparen.
     
  • Marketeers: Een PIM tool vereenvoudigt het maken van nauwkeurige en volledige productbeschrijvingen. Het fungeert als één enkele bron van waarheid voor complexe productinformatie, waardoor productmarketing sneller kan verlopen en effectieve campagne- en productcontent opgezet kan worden
  • Sales team: Een PIM tool helpt het sales team om te voldoen aan de eisen van de klant door een snellere Time-to-Market (marktintroductietijd) en aantrekkelijke productinformatie. Het kan helpen het aantal retourzendingen te verminderen, het vertrouwen van de klant te vergroten en de merkloyaliteit te verhogen.
     
  • IT Team: Veel PIM-systemen kunnen gemakkelijk geïntegreerd worden met de tools van het bedrijf (ERP's, e-commerce platforms, CMS, WMS en meer) en biedt zo een robuuste en schaalbare IT-infrastructuur. Het biedt ook meer controle over gegevens en vermindert handmatig werk, waardoor de IT-workflow efficiënter wordt ingericht.

Het kiezen van de juiste PIM-tool kan het verschil maken als het gaat om het effectief beheren van productinformatie. Bedrijven die online producten verkopen komen vaak voor complexe uitdagingen te staan, daarom is het belangrijk om een gebruiksvriendelijke en betrouwbare all-in-one PIM oplossing te gebruiken. X-com werkt met PIM-systemen en weet door haar ervaring precies wat er nodig is in een PIM-systeem. Het aanbod is groot, maar voor ons steekt er één PIM-systeem met kop en schouders boven de rest uit: KatanaPIM.

KatanaPIM

KatanaPIM is onze vertrouwde partner op gebied van PIM-systemen. Zij bieden een geavanceerde PIM-oplossing die ons in staat stelt om productinformatie efficiënt te beheren voor onze klanten.

Met KatanaPIM kan X-com en haar klanten altijd rekenen op de meest actuele en nauwkeurige productinformatie. Daarnaast is KatanaPIM voortdurend bezig met nieuwe ontwikkelingen. Iets wat wij erg belangrijk vinden, want dat duidt erop dat zij meebewegen met de markt en vooroplopers zijn. Tot slot is hun customer support afdeling goed bereikbaar en zijn ze gestationeerd in Nederland, Leiden. Mede door de goed werkende software en de korte communicatieve lijntjes ervaren wij onze samenwerking als zeer prettig en zouden we KatanaPIM aan iedereen aanbevelen!

KatanaPIM logo KatanaPIM logo KatanaPIM logo

“Ons platform is ontworpen om het beheren van productinformatie te vereenvoudigen en bedrijven te helpen hun time-to-market te versnellen, de klantervaring te verbeteren en de verkoop te verhogen.” - KatanaPIM

KatanaPIM is zonder twijfel het walhalla van PIM-systemen, en daar zijn wij écht van overtuigd! Onze specialisten zijn razend enthousiast over deze software – maar waarom eigenlijk?

  • Naadloze integratie met systemen als Magento 2, Shopify etc. 
    Dankzij de open API kan KatanaPIM moeiteloos synchroniseren met systemen en applicaties van derden, waaronder e-commerce platforms, ERP, WMS, channel integrator en meer.
     
  • Up-to-date over de nieuwste e-commerce trends
    Als SaaS oplossing is KatanaPIM zeer schaalbaar, gebruiksvriendelijk en veilig. Het is altijd beschikbaar en garandeert toegang tot alle functies voor gebruikers. Zo blijf je als gebruiker altijd vooroploper in e-commerce trends.
     
  • Controle van de gegevenskwaliteit
    KatanaPIM heeft krachtige validatie functies om product data te controleren op nauwkeurigheid en consistentie. Zo vermijdt je fouten die de koopervaring van je klant en het imago van je merk kunnen beïnvloeden.
     
  • Geschikte en gebruiksvriendelijke oplossing
    KatanaPIM is de perfecte tool voor Enterprises, KMO's en startups die hun online business willen uitbreiden en opschalen. Door een omnichannel strategie met KatanaPIM te initiëren, bereik je meer klanten terwijl tijd en moeite worden bespaard.

Op zoek naar een PIM-systeem voor jouw bedrijf?

Hi, ik ben Jorden. Account Manager van X-com. Ik vertel je graag meer over alle mogelijkheden en voordelen van het beheren van productinformatie met KatanaPIM.

Neem contact op

Of bel me op: 088 0110900

Ook jouw resultaten verdubbelen?

We streven altijd naar het allerbeste resultaat – in elke strategiesessie, elke developmenttechniek en elke marketingcampagne. Geen compromissen, alleen topkwaliteit.