Ga direct door naar de inhoud
Sluiten

Digitaal Nachtregister

Een Digitaal Nachtregister is de perfecte oplossing voor gemeenten die op een effectieve manier aan de wetgeving voor het nachtregister willen voldoen. Met een Digitaal Nachtregister krijg je als gemeente meer en beter inzicht in arbeidsmigranten en toeristen in jouw gemeente. X-com heeft in samenwerking met Gemeente Peel & Maas een Digitaal Nachtregister ontwikkelt dat inmiddels al door meerdere gemeenten wordt gebruikt. Het Digitaal Nachtregister biedt ondernemers in jouw gemeente een gebruiksvriendelijke en digitale omgeving waarmee gastgegevens worden verzameld en toeristenbelasting kan worden gevorderd. Alle gegevens zijn overzichtelijk en actueel te in te zien en te exporteren.

Website Digitaal Nachtregister
Ontdek alles over DNR 2.0

Nachtregister verplicht binnen wetgeving

Een nachtregister is verplicht voor alle gemeenten in Nederland. Dit is geregeld binnen de landelijke wetgeving omtrent het registreren van gegevens van toeristen en arbeidsmigranten. Deze wet zegt dat verschaffers van nachtverblijven verplicht zijn om een doorlopend nachtregister bij te houden en daarin specifieke gegevens van gasten te registreren. Gemeentes zien toe op naleving van het nachtregister door een verblijfsverschaffer en hebben toegang tot alle data uit de verschillende nachtregisters.

Inzicht in arbeidsmigranten en toeristen in gemeente

Het goed en duidelijk inzicht in arbeidsmigranten en toeristen is de belangrijkste functie van het Digitaal Nachtregister. Naast dat het heel handig is voor hulpdiensten om te weten hoeveel mensen zich in een accommodatie bevinden kan de data uit het Digitaal Nachtregister gebruikt worden voor het beleid in een gemeente. Denk aan spreiding van toerisme in een gemeente, ruimte voor nieuwe accommodaties of zelfs city marketing.

Digitaal, transparant en gebruiksvriendelijk

Gemeentes bieden met het Digitaal Nachtregister een gebruiksvriendelijk platform voor ondernemers in de gemeente. Geen papierwerk, maar snel en gemakkelijk gegevens van verblijvers verwerken in een digitale omgeving (die kan worden toegevoegd aan jouw website). Hiermee worden de wettelijk bepaalde gegevens verstrekt en kan vervolgens gemakkelijk en snel de toeristenbelasting worden voldaan.

Als gemeente heb je op elk moment actuele informatie beschikbaar voor fysieke controles van het juist registreren door ondernemers in de gemeente. Hiermee kunnen gegevens snel worden geleverd aan hulpdiensten wanneer er calamiteiten zijn in een accommodatie. Een Excel export is gebruiksvriendelijk en kan op maat worden gemaakt zodat deze gemakkelijk kan worden gelezen door systemen van jouw gemeente.

Aandacht voor privacy en gegevensbescherming

Een belangrijk aspect in het verzamelen van persoonsgegevens is de steeds scherpere wetgeving binnen de Algemene Vordering Gegevensbescherming (AVG). Om gemeentes inzicht te geven in bezoekersaantallen, inclusief hoe lang en waar ze verblijven, worden in het Digitaal Nachtregister geen persoonsgegevens verwerkt. De privacy van bezoekers komt hierdoor niet in beding. De niet-privacy gevoelige gegevens worden opgeslagen in een beveiligde database.

Voordelen Digitaal Nachtregister

  • “Fraude” neemt aanzienlijk af
  • Aanzienlijke verbetering van gebruiksgemak/handhavingsgemak voor zowel de gemeente als voor de ondernemer
  • Actueel overzicht van alle verblijvers (voor controles en bij calamiteiten)
  • Beter inzicht van arbeidsmigranten in de gemeente
  • Diverse online rapportages en filtermogelijkheden
  • Alle gegevens kunnen naar Excel worden geëxporteerd
  • Tijdsbesparing in de voorbereiding van de toeristenbelastingaanslagen

Digitaal Nachtregister voor jouw gemeente?

Een Digitaal Nachtregister is een gebruiksvriendelijke en efficiënte webapplicatie die voor iedere gemeente goed van pas zal komen. Ons Digitaal Nachtregister is in samenwerking met Gemeente Peel & Maas ontwikkelt. Hierdoor hebben we een uitgebreide inventarisatie kunnen doen en alle belangrijke facetten voor een optimaal Digitaal Nachtregister kunnen toepassen. Uiteraard is het mogelijk dat er binnen jouw gemeente gewerkt wordt met andere systemen of dat er aanvullende wensen zijn. Dat is logisch en daar houden we natuurlijk rekening mee. We kijken samen naar alle facetten, wensen en koppelingen om vervolgens een (deels) op maat gemaakt Digitaal Nachtregister voor jouw gemeente te implementeren.