X-com

Conversie optimalisatie

Als het gaat om internet marketing, kun je op twee manieren meer inkomsten genereren.

  • Extra verkeer naar de website sturen (Marketingmiddelen)
  • De effectiviteit van de site verbeteren (Conversie optimalisatie)

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie (CRO) is kortweg een methode om met analyses en gebruikersfeedback d.m.v tests de prestaties van een website te verbeteren.

  1. Analyse: Met optimalisatie van conversiepercentages evalueer je de verkooptrechter van een website om te bepalen hoe een site verbeterd kan worden om een hoger percentage mensen te laten converteren.
  2. Plan: Vervolgens kom je op een hypothese om te testen, en bedenk je een nieuwe versie(s) van een webpagina of bestemmingspagina om te testen tegen de huidige versie.
  3. Testen: De variant die het hoogste percentage mensen overtuigt om te kopen wordt uiteindelijk geïmplementeerd. 
  4. Herhaal: Optimalisatie is nooit klaar, je weet namelijk niet of je het maximale bereikt hebt.

Het aantal tests dat uitgevoerd wordt is eindeloos. Test zowel grote als kleine aanpassingen, teksten, lay-out, buttons en ontwerp. Elke verandering heeft de mogelijkheid om conversies te beïnvloeden.

Wanneer je de conversieratio kunt verdubbelen, dan halveren de kosten per conversie.

Welke conversie statistieken moet ik bekijken?

Het kiezen van de juiste statistieken om impact te volgen is een belangrijk onderdeel van goed experimentontwerp. Bij het testen is het lastig harde conversie statistieken te verzamelen aangezien er een grote steekproef nodig is om effect te detecteren. Daarom gaan we in testen uit van macro en micro conversies.

Macro-conversies

Een macro conversie is het totaal aantal conversies. Dit zijn het aantal mensen welke geconverteerd zijn (e-mail nieuwsbrief, een aankoop gedaan, enzovoort).

Micro-conversies

Micro-conversies zijn de stappen die een bezoeker neemt in de customer journey om tot het einddoel te komen.

Interesse micro-conversies

  1. De aankoop trechter zijn de stappen die iemand neemt voor het doen van een conversie. (add to cart, productpagina, betaalpagina)
  2. Mensen die de contactpagina hebben bekeken.
  3. De woorden die in het Zoekveld van een website zijn gebruikt.

Engagement micro-conversies

  1. Het Downloaden van een item. (PDF, brochure, ebook)
  2. Mensen die zich Inschrijven voor een mailinglijst
  3. De lengte dat een Video bekeken wordt.
  4. Personen die een Contactformulier ingevuld hebben.

Activiteit micro-conversies

  1. Het Conversiepercentage is het aantal conversies gedeeld door het totaal aantal bezoekers op de website.
  2. Het Bounce Rate percentage is het aantal mensen die vertrekken na het bekijken van een enkele pagina. Een hoge bounce rate is geen goede zaak - om welke reden dan ook, vinden mensen niet wat ze zoeken, waardoor ze bijna onmiddellijk de website verlaten.
  3. Het uitstappercentage van een pagina is het percentage mensen die vertrekken na het bekijken van de pagina. Een zeer hoog uitstappercentage op een specifieke pagina kan een probleem zijn.
  4. Het Engagement Metric, Gemiddelde tijd op de site geeft een idee hoe lang mensen rondkijken. Een hoog bounce percentage betekent een lage gemiddelde tijd op de site, bezoekers nemen niet de tijd om zich te verdiepen.

Gemiddelde paginaweergave is een engagement Metric die u vertelt hoeveel pagina's de gemiddelde bezoeker bekijkt voordat deze weer vertrekt. Meer paginaweergaven kunnen betrokkenheid betekenen, maar kan ook een gebrek aan duidelijkheid betekenen in uw conversietrechter wanneer er geen conversie is.

Hoe kan ik iemand overtuigen om te converteren?

  1. Propositie: Het totaalaanbod aan de klant en welke voordelen het de klant oplevert als hij/zij jouw product/dienst aanschaft. De interpretatie van de kosten en voordelen vormen de propositie.
  2. Relevantie: Hoe nauwkeurig past de inhoud op uw pagina bij wat de bezoekers verwachten te zien? Hoe nauw komt uw waarde propositie overeen met hun behoeften?
  3. Duidelijkheid: Hoe duidelijk is de propositie, bericht en call-to-action?
  4. Angst: Zijn er elementen op uw pagina (of ontbreken van uw pagina) die onzekerheid creëren of wegnemen bij de klant?
  5. Distractie: Wat is het eerste wat je op de pagina ziet? Wat biedt de pagina die tegenstrijdig of niet-doelgericht is?
  6. Urgency: Waarom zou een bezoeker nu actie ondernemen? Met welke prikkels, aanbiedingen, toon of voice en presentatie zullen ze onmiddellijk tot actie over gaan?

Quick wins

  • Call to action: activerende tekst in de knop, prominente(re) plek op de pagina of de knop meer laten opvallen.
  • Layout: tekst en afbeeldingen omwisselen, tekst vergroten, afbeelding toevoegen.
  • Content: lange beschrijvende teksten vervangen door bullet points, woordjes als ‘gratis’ of ‘tijdelijk’ toevoegen, verwachting scheppen door bijvoorbeeld uit te leggen waarom je bepaalde gegevens uitvraagt.
  • Iets toevoegen: testimonials van bestaande klanten, klantcijfer, aantal bezoekers die je voorgingen, korting, keurmerken.
  • Iets weghalen: mogelijke afleiding of overbodige informatie weglaten.

Welke testen zijn er?

A / B of Split Testing

Het testen van een versie van een pagina of interface-element tegen een andere versie van hetzelfde. Elk element wordt gemeten door zijn effectiviteit in vergelijking met de andere. Bijvoorbeeld, een rode knop gemeten in effectiviteit op een groene knop. Bij A / B testen wordt slechts één ding tegelijk getest.

Multivariate Testing (MVT)

Het testen van meerdere variaties van veel verschillende pagina-elementen in verschillende combinaties om de best presterende elementen en combinaties te bepalen. 

Hoe vaak moet ik testen?

Conversie optimalisatie is geen eenmalige activiteit, maar een structureel proces. Het is belangrijk dat elke keer als er een wijziging gemaakt moet worden op de website die de conversies mogelijk beïnvloeden, deze eerst getest worden. De reden hiervoor is dat je nooit weet hoe een verandering de omzet zal beïnvloeden.

Wat is de looptijd van een test?

Het is vaak lastig om hier een antwoord op te geven en verschilt aanzienlijk op basis van wat je probeert te testen en hoe je dit probeert te testen. De regel voor de looptijd van een A/B-test is dat deze eigenlijk nooit langer dan 3 tot 4 weken mag lopen met een minimum looptijd van 1 week. Dat heeft te maken met het feit dat het grootste deel van je bezoekers na twee weken de cookies een keer verwijdert, waardoor de kans groot is dat ze bij een volgend bezoek andere keuzes maken. Maar om het precies te kunnen berekenen zijn er een aantal aspecten om mee te nemen.

Wat als er te weinig bezoekers zijn?

Meet Micro-conversies, in plaats van macro-conversies

Wanneer er te weinig verkeer is, kunnen microconversies indirect verklaren hoe deze bijdragen aan een verkoop.

Test radicale aanpassingen

Maak een drastische aanpassing op een pagina. Drastische veranderingen zorgen ervoor dat resultaten snel bereikt worden. Echter, het nadeel van deze tests is dat het moeilijk te achterhalen is welke verandering de conversies verhoogd of verlaagd hebben.

Probeer opeenvolgende testen

Test eerst de ene variant, dan de volgende versie voor dezelfde periode. Vergelijk de resultaten van beide versies in Google Analytics. Aangezien er dubbel verkeer naar elke variant gestuurd wordt, zijn er meer gegevens gemeten in tegenstelling tot een traditionele split test. Dit is niet zo accuraat als split testen maar kan nog steeds goed werken.

Voer kwalitatieve tests uit

Voer test uit om een website te verbeteren. Dit kan door de klant te leren kennen. Dit kan op verschillende manieren:

  • Live chat
  • Gebruik surveys
  • Neem contact op met klanten (bellen of mailen)

Spreekt dit project je aan?

Neem dan contact met ons op.

Mail ons: info@x-com.nl