X-com

Digital Customer Journey

Alvorens er een koopbeslissing wordt gemaakt zet men vaak producten, diensten, merken en winkels tegen elkaar af. Online betekent dit dat er soms een lang traject plaatsvindt via verschillende social-mediakanalen, zoekmachines, reviewplatformen en websites. De usability van de website, maar ook het voorkomen van afhakers is belangrijk in de aankoopfase.

Stappen in de aankoopfase

Mede door het stijgende vertrouwen van de consument in digitale middelen en de ontwikkelingen in betaalsystemen vindt de aanschaf van een product steeds vaker online plaats. Binnen deze aankoopfase zijn meerdere (optionele) stappen te onderscheiden:

  • Registreren/inloggen
  • Samenstellen
  • Tijdelijk afbreken
  • Afhaken
  • Betalen
  • Annuleren
  • Retourneren

Deze stappen zorgen dus niet altijd voor een nieuwe klant. De bezoeker kan tijdens het koopproces afhaken, maar ook voor of na de betaling. Zelfs na ontvangst kan deze nog afhaken door bijvoorbeeld de aankoop te retourneren.

Google Analytics

Om dit te voorkomen dient de website of applicatie goed ingericht te zijn. Google Analytics is een tool waarbij de stappen van het koopproces overzichtelijk gemaakt kunnen worden. Zo geeft Google Analytics bijvoorbeeld inzicht in de apparaten die gebruikt worden om de website te bezoeken. Google Analytics laat ook het pad zien dat een bezoeker aflegt voordat deze een conversie doet; welke pagina’s bekijkt de bezoeker, hoelang blijft de bezoeker op die pagina’s, wat zijn de uitstappunten en nog veel meer.

Inzet van online marketing

Wanneer een klant toch is afgehaakt zijn er voldoende mogelijkheden om de klant naar de website terug te laten keren en het koopproces alsnog af te ronden:

Remarketing: Bij remarketing worden advertenties getoond met producten die aangeklikt zijn, bij de favorieten staan, of zelfs al in de winkelwagen liggen van de klant. Deze advertenties zijn, mits goed uitgevoerd, relevant en zorgen voor een hogere conversie. Een conversie hoeft niet per definitie een productaankoop te zijn; ook een aanmeldformulier of een aanvraag zijn geschikt voor remarketing.

E-mailmarketing: Wanneer de bezoeker ingelogd is op de website biedt e-mail een mogelijkheid om de volle, maar verlaten winkelwagen, opnieuw onder de aandacht te brengen. Dit kan gedaan worden door het sturen van een herinneringsmail (eventueel met een speciale korting). Ook wanneer een product uitverkocht is kan e-mailmarketing ingezet worden. Dit kan door de optie voor een notificatiemail toe te voegen: ‘mail mij als dit product weer op voorraad is’.

Social sharing: Tevreden kopers laten graag merken hoe blij ze zijn met hun product. Het stimuleren van het delen van de aankoop kan door op de "bedankt-voor-je-aankoop-pagina" of in de bevestigingsmail een optie toe te voegen.

Spreekt dit project je aan?

Neem dan contact met ons op.

Mail ons: info@x-com.nl