X-com
aandacht voor automatische biedstrategieën

De Doel-ROAS en Doel-CPA vereisten die je nog niet wist

Maak jij al gebruik van automatische biedstrategieën? In tegenstelling tot handmatig bieden, maken automatische biedstrategieën gebruik van machine learning. Via Google Analytics heeft Google de beschikking over zeer diepgaande data van jouw website of webshop. De grote lijnen van deze data kunnen eenvoudig handmatig worden geanalyseerd. Google verzamelt echter dermate veel data, dat verbanden makkelijk over het hoofd kunnen worden gezien. Het zijn juist deze verbanden die de meerwaarde van machine learning bieden.

Hoe meer data Google heeft om automatische biedingen op te baseren, des te groter de kans is dat het gestelde Doel-ROAS of Doel-CPA wordt behaald.

Machine learning

Om goed gebruik te kunnen maken van de automatische biedstrategieën Doel-ROAS en Doel-CPA, moet Google ook genoeg data voorhanden hebben. Hoe meer data Google heeft om automatische biedingen op te baseren, des te groter de kans is dat het gestelde Doel-ROAS of Doel-CPA wordt behaald.

Google geeft aan dat voordat Doel-ROAS wordt ingesteld, de campagne gedurende de afgelopen 30 dagen minimaal 50 conversies moet hebben ontvangen. Voor Doel-CPA wordt gesteld dat in de afgelopen 30 dagen minimaal 30 conversies moeten hebben plaatsgevonden. Wat echter niet duidelijk bij deze vereisten wordt vermeld, is dat bij een hoger aantal conversies de kans op een succesvolle inzet van automatische biedstrategieën wordt vergroot.

Fluctuaties en leerperiodes

De twee indicatoren van een sterke Doel-ROAS of Doel-CPA campagne zijn fluctuaties in de ROAS of CPA en de duur van de leerperiode. Deze fluctuaties maken het moeilijker om te beoordelen hoe goed een Doel-ROAS of Doel-CPA presteert. Binnen de leerperiode gaat AdWords de nieuwe automatische biedstrategie voor jouw campagne leren.

Als jouw campagne voldoet aan de eerder genoemde vereisten, dan kan je rekenen op een middel tot hoge fluctuatie in ROAS of CPA en een langzame leerperiode. Maar bij welk aantal conversies (in de afgelopen 30 dagen) mag je een lage fluctuatie en snelle leerperiode verwachten?

Conversies (ROAS):

Conversies (CPA):

Fluctuatie in CPA of ROAS:

Initiële Leerperiode:

50

30

Gemiddeld tot hoog

Langzaam

100

60

Gemiddeld

Gemiddeld

200

100

Laag

Snel

500

500

Zeer laag

Zeer snel

 

De conclusie uit bovenstaande tabel is dan ook dat je vanaf 30 conversies gedurende de afgelopen 30 dagen gebruik kan maken van een automatische biedstrategie. Wil jij echter maximaal profiteren van machine learning? Dan is het zaak om Google van zoveel mogelijk data te voorzien, in de vorm van een hoger aantal conversies.

Spreekt dit project je aan?

Neem dan contact met ons op.

Mail ons: info@x-com.nl