X-com
aandacht voor je productfeed

Het belang van een goede productfeed

Om succesvolle marketing campagnes te kunnen implementeren is een goed geoptimaliseerde productfeed van groot belang. Met een product feed bepaal je, wanneer en waar advertenties moeten worden weergegeven. Niet alleen kan een geoptimaliseerde productfeed je helpen om de zichtbaarheid te vergroten, maar ze kunnen ook leiden tot meer verkoop.

Productfeeds zijn extreem flexibel. Met productfeeds kun je heel eenvoudig jouw productinventaris uitsturen naar verschillende online kanalen en applicaties. Naast het verstrekken van gegevens voor eenvoudige advertenties, kunnen ze ook worden gebruikt om interactieve en dynamische reclame-inhoud te creëren.

Uit studies blijkt dat 88% van de klanten de productinhoud beschouwt als een "extreem" of "zeer belangrijk" onderdeel in hun beslissing om te kopen.

Het opzetten van een goede product data feed

Het opstellen van een goede en uitgebreide productfeed kan een flinke klus zijn. Het is mogelijk om handmatig productfeeds aan te maken maar in de meeste gevallen komt productinformatie direct uit de data van de e-commerce website. Hoe dan ook, ergens moet deze data beschikbaar zijn.

Per advertentiekanaal en zelfs per product zijn er altijd een aantal verplichte elementen die een feed moet bevatten. Wanneer deze verplichte informatie niet aanwezig is, kunnen producten afgekeurd worden en dus ook niet vertoond worden op het desbetreffende advertentiekanaal. Deze verplichte informatie is vaak terug te vinden in feed documentatie van het desbetreffende kanaal. Wanneer je een geoptimaliseerde productfeed wilt genereren, is het belangrijk ervoor te zorgen dat naast de verplichte velden ook de optionele gegevensvelden zo uitgebreid mogelijk gevuld worden.

Hieronder geven we een aantal praktische tips om een zo geoptimaliseerd mogelijke feed te maken. 

1. GTIN

Het GTIN (Global Trade Item Number) is een belangrijk onderdeel van het optimalisatieproces geworden. De GTIN is verplicht als je een reseller bent van goederen en wordt meestal geleverd door de fabrikant. Bij producten waar je de enige verkoper bent, aangepaste producten, antiek en sommige kledingproducten zijn GTIN nodig. Advertentiekanalen zoals Google gebruiken de GTIN om jouw advertentie in een veiling te plaatsen met de andere verkopers van hetzelfde product. Zo kun je online de strijd aangaan om de klant voor jou te winnen.

2. Optimaliseer de producttitels

We gaan er even vanuit dat jij al weet dat producttitels de sleutel zijn om je advertenties relevant te maken voor zoekopdrachten. Het is een van de belangrijkste kenmerken in de feed en dit is waar je net even wat meer tijd aan moet besteden. Zorg ervoor dat de titels uitgebreide informatie bevatten van het product. Verwerk in de titel daarnaast de belangrijke zoekwoorden waar mensen op zoeken in Google. Gebruik hiervoor de keywordplanner van Google of het zoektermrapport van je website om te zien welke zoekopdrachten er vaak gebruikt worden. De attributen die je kunt gebruiken hangen sterk af van de productcategorie of producten welke jij verkoopt. Hieronder een aantal voorbeelden:

Categorie

Structuur

Kleding

Merk + Geslacht + Product Type + Attributes (kleur, grootte, materiaal)

Verbruiksgoederen

Merk + Product Type + Attributes (Gewicht, hoeveelheid)

Hardware

Merk + Product + Attributes (Grootte, gewicht, hoeveelheid)

Elektronica

Merk + Attributes + Product Type + Modelnr

Boeken

Titel + Type + maat (hardcover, eBook) + Auteur

3. Uitgebreide productbeschrijving

Naast de producttitel is de productbeschrijving ook een van de belangrijkste items waar je veel aandacht aan moet besteden. Een beschrijving moet een gedetailleerde samenvatting zijn van het product. De meeste kanalen raden aan om tussen de 500 en 1000 karakters te gebruiken, meer is ook mogelijk maar geen must. Zorg ervoor dat de meest relevante attributen zoals grootte, beoogde leeftijdscategorie, speciale kenmerken, technische specificaties, enz. goed beschreven worden in de tekst. Wanneer zoekopdrachten uitgevoerd worden, zoeken de algoritmen in de beschrijvingen naar deze zoekwoorden, zodat de kans groter is dat het product vertoond wordt.

4. De juiste afbeeldingen selecteren

Productafbeeldingen zijn het eerste wat gebruikers zien wanneer jouw advertentie wordt weergegeven, dus je wilt ervoor zorgen dat deze er goed uitzien. Hier zijn enkele belangrijke punten om ervoor te zorgen dat de afbeeldingen geoptimaliseerd zijn:

  • Gebruik hoge kwaliteit foto's
  • Gebruik meerdere foto’s wanneer dit van toegevoegde waarde is
  • Zorg ervoor dat de varianten overeenkomen met de foto (kleur, grootte, materiaal, enz.)
  • Kijk uit voor tekst op de foto (watermerken, verkoop, fabricage onderdelen nummers)
  • Gebruik eventueel lifestylebeelden

5. Voeg productcategorieën toe

De meeste kanalen bieden een breed scala aan productcategorieën die je in staat stellen precies het juiste publiek te bereiken voor jouw producten. De producten worden dan optimaal onderverdeeld in de structuur van het betreffende marketingkanaal. Het is dus zeker aan te raden om deze in je Google Shopping feed op te nemen. Deze categorisering kan wel per kanaal verschillend zijn, het is dus van belang dat er per feed goed gekeken wordt wat de eisen zijn aangaande de categorisering.

6. Voeg zo veel mogelijk additionele product informatie toe

Google geeft de mogelijkheid om een additionele informatie aan de feed toe te voegen. Sommige van deze additionele informatie is alleen relevant voor bepaalde producten, maar voor veel retailers zijn de volgende kolommen wel relevant:

  • Reclameprijs, is het product in de aanbieding? Voeg deze dan toe aan de productfeed
  • Kleuren
  • Afmetingen
  • Hoeveelheid, dien hierbij aan milliliters of aantal tabletten
  • Materiaal, het materiaal waar het product van gemaakt

Spreekt dit project je aan?

Neem dan contact met ons op.

Mail ons: info@x-com.nl

X-com kan je helpen bij het opstellen van jouw productfeed

Het opzetten van een goede productfeed vergt de nodige kennis en tijdsinspanning, maar zal zich naderhand zeker lonen. X-com kan je helpen bij het opzetten van een goede productfeed. Neem vrijblijvend contact met ons op! X-com beschikt over mensen met de nodige kennis om tot een goede productfeed te komen en succesvolle online marketing campagnes op te zetten.