X-com

Tips bij het schrijven van een nieuwsbrief

Het schrijven van een goede nieuwsbrief vergt enige ervaring en creativiteit. De truc is om een nieuwsbrief te schrijven die van waarde is voor je doelgroep en hen prikkelt. De mogelijkheden in e-maildesign zijn inmiddels eindeloos. In dit blog geven wij een aantal tips met betrekking tot het schrijven van een goede nieuwsbrief.

Een pakkende onderwerpsregel

Het eerste waar je ontvangers naar kijken is natuurlijk de onderwerpsregel. Op basis hiervan beslissen ze of ze de nieuwsbrief openen. Een pakkende en opvallende onderwerpsregel verzinnen is dan ook een grote uitdaging. Je wilt uiteraard opvallen in de overvolle mailbox van je ontvangers.

Houd rekening met het aantal woorden. Een onderwerpsregel is het meest effectief als deze bestaat uit zes tot tien woorden. Daarnaast is het zaak om het woord ‘nieuwsbrief’ uit te sluiten van de onderwerpsregel. Dit omdat je ontvangers eerder geneigd zijn om je nieuwsbrief te negeren wanneer dit woord in het onderwerp voorkomt. Het geven van een persoonlijke ‘touch’ aan het onderwerp zorgt ervoor dat je nieuwsbrief vaker wordt geopend. Iets voor de hand liggend zoals de naam van de ontvanger kan al voldoende zijn.

Het ontwerp van de nieuwsbrief

Nadat je de juiste onderwerpsregel voor je nieuwsbrief hebt gevonden rest het design van je nieuwsbrief. Kleurgebruik zorgt ervoor dat direct de aandacht wordt getrokken. Maar tegenwoordig bestaat een nieuwsbrief niet meer alleen uit een lap tekst met een mooie afbeelding ernaast. E-mails worden steeds vaker ontworpen als een soort webpagina. Een responsive nieuwsbrief die zich aanpast aan het device waarmee je ontvanger hem opent is inmiddels ‘normaal’ geworden. 

Interactieve content

Interactiviteit is het gene wat steeds belangrijker wordt in het ontwerp van je nieuwsbrief. Het toevoegen van focuspunten is hier een voorbeeld van. Zodra de ontvanger met de muiscursor over bepaalde content gaat wordt deze bijvoorbeeld uitvergroot en komt de totale focus van de lezer hier op te liggen. Dit zorgt ervoor dat de content in je nieuwsbrief vaker gelezen en onthouden wordt door de ontvanger.

Actuele informatie

De informatie in je nieuwsbrief dient actueel te zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een stukje tekst over de nieuwste ontwikkelingen binnen het vakgebied of binnen je bedrijf. Wat ook goed werkt is het uitlichten van aanbiedingen. Door aanbiedingen exclusief voor de lezers van de nieuwsbrief te maken wordt de kans groter dat deze de nieuwsbrief in zijn geheel lezen. 

X-com als e-mail partner

Het optimaliseren van de ROI van e-mail marketing campagnes is ons uitganspunt. Wij brengen de potentie van e-mail marketing in kaart aan de hand van online doelstellingen. Hierbij definiëren wij primaire e-mail marketing doel(en) en zorgen we voor een optimale invulling.

Spreekt dit project je aan?

Neem dan contact met ons op.

Mail ons: info@x-com.nl