Ga direct door naar de inhoud
Sluiten
Ons werk

+14% meer kliks: A/B test bij Nuva Keukens!

+14% Meer kliks
23,50% Action rate
100% Tevreden
Achtergrond informatie

Meer tastbaar resultaat uit een succesvolle A/B test

Het klinkt misschien als iets kleins: een paar woorden in je menu aanpassen. Maar bij Nuva Keukens bleek het dé sleutel tot succes. We voerden een A/B test uit op het hoofdmenu van de website en het resultaat? Maar liefst 14,31% meer kliks die doorgaan naar de collectiepagina! Hoe we dat voor elkaar kregen en wat jij hiervan kunt leren? Dat lees je in deze case. 

Samen een A/B test opstellen?

Wat was de uitdaging?

Nuva Keukens had een prima werkende website, maar ze wisten dat er ruimte was voor verbetering. Bezoekers kwamen wel op de homepage, maar de weg naar de collectiepagina – waar het écht gebeurt – werd minder vaak gevonden dan gewild. Ons doel was duidelijk: meer bezoekers naar de belangrijke collectiepagina sturen. Daarvoor zijn we begonnen met een CRO-traject van de website. En zoals bij alle goede CRO-optimalisaties, begonnen we met de basis: een A/B test.

De opzet van onze A/B test

We besloten om de focus te leggen op het headermenu, de plek waar bezoekers hun eerste stap richting de collectiepagina maken. Nu stond daar simpelweg "collectie", een prima term zou je denken, maar we waren ervan overtuigd dat het nóg beter kon. We stelden drie varianten op:

  • Collectie - de originele term, als controlevariant.
  • Uitgebreid keukenassortiment - een wat langere beschrijving, met de nadruk op de veelzijdigheid van de keukens.
  • Onze keukens - een persoonlijke benadering, waarbij we Nuva Keukens direct aan de keukens koppelen.

De bezoekers werden willekeurig in drie groepen ingedeeld en kregen een van de drie varianten te zien. Zo konden we nauwkeurig bijhouden welke variant de meeste mensen verleidde om door te klikken naar de collectiepagina.

 

Onze hypothese

Onze hypothese was simpel: een persoonlijkere en vriendelijke benadering zou bezoekers meer aanspreken dan de wat afstandelijke term “collectie”. Want zeg nou zelf, “onze keukens” voelt toch veel warmer en toegankelijker? Het is net alsof je wordt uitgenodigd om in hun showroom rond te kijken. Ook dachten we dat “uitgebreid keukenassortiment” het beter zou doen dan “collectie” vanwege de extra nadruk op de verscheidenheid van keukens. Maar ja, dat moesten we dus testen!

Wil je ook betere resultaten met behulp van een A/B test?

De resultaten: kleine woorden, groot verschil

Na enkele weken testen hadden we de resultaten binnen. En die waren – zoals we hadden verwacht – ontzettend veelbelovend. Hier zijn de cijfers:

  • Collectie had een action rate van 20,56%. Dit was onze basislijn.
  • Uitgebreid keukenassortiment deed het beter, met een action rate van 22,53%, een verbetering van 9,59%.
  • Onze keukens was de grote winnaar met een action rate van 23,50%, wat neerkomt op een verbetering van 14,31% ten opzichte van de originele term “collectie”.

Dat betekent dus dat een simpele wijziging van één enkel woord, “collectie” naar “onze keukens”, een flinke stijging in het aantal doorkliks opleverde. Kleine aanpassing, groot resultaat!

Waarom A/B testen zo belangrijk is

Het mooie van A/B testen? Je hoeft niet te sturen op onderbuikgevoel. Je kunt precies meten wat wel en wat niet werkt voor jouw website. Dit experiment bewijst dat een subtiele verandering in woordkeuze een aanzienlijke impact kan hebben op het gedrag van websitebezoekers.

En dit geldt niet alleen voor Nuva Keukens. Of je nu keukens verkoopt, een webshop runt of diensten aanbiedt, A/B testen geven je de mogelijkheid om continu te optimaliseren op basis van harde data. Je leert wat jouw doelgroep beweegt en kunt daarop inspelen.

Ook klaar om je website naar een hoger niveau te tillen?

Bij X-com helpen we je graag om, net als bij Nuva Keukens, te ontdekken welke optimalisaties jouw conversies een boost kunnen geven. Of je nu net begint met CRO of al ervaring hebt, we staan voor je klaar om te testen, analyseren en optimaliseren.

Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Laat ons je website eens onder de loep nemen. Waarschijnlijk kunnen we met een aantal kleine aanpassingen in combinatie met data voor meer conversies zorgen.

Neem contact op en ontdek hoe we samen jouw website naar de top van Google én richting je conversiedoelen kunnen brengen.

95% van onze klanten ziet omzetgroei binnen 3 maanden. Jij ook?

Durf te groeien? Wil je winnen? Ontdek hoe onze performance marketing jouw doelen overtreft. Neem vandaag nog contact met ons op en zet de eerste stap naar meetbare resultaten!

Neem contact op

Of bel me op: 088 0110900

Collega's die gewerkt hebben aan dit project

Indra -  Online Marketeer Indra -  Online Marketeer
Indra Online Marketeer
Tom -  Teamlead Online Marketing Tom -  Teamlead Online Marketing
Tom Teamlead Online Marketing
Loekie -  COO (Chief operational officer) Loekie -  COO (Chief operational officer)
Loekie COO (Chief operational officer)

Ook jouw resultaten verdubbelen?

We streven altijd naar het allerbeste resultaat – in elke strategiesessie, elke developmenttechniek en elke marketingcampagne. Geen compromissen, alleen topkwaliteit.