Ga direct door naar de inhoud
Sluiten

Waarom E-mail een belangrijk kanaal is binnen jouw online marketingstrategie

E-mailmarketing inzetten in jouw onlinestrategie heeft veel verschillende voordelen. Zo zijn de kosten van e-mailmarketing relatief laag en is de data meetbaar en inzichtelijk, waardoor je toegang hebt tot veel informatie over je doelgroep. Hierdoor kun je gericht jouw doelgroep bereiken door gepersonaliseerde e-mails te versturen die allemaal geautomatiseerd kunnen worden. Lees hier meer informatie over e-mailmarketing. Bij X-com werken we met de e-mailmarketingsoftware Copernica en Klaviyo. In dit blogartikel zullen we dieper ingaan op onze ervaringen met Klaviyo en de vele voordelen van dit platform.

Inschrijvingen stimuleren (databaseverrijking)

E-mailmarketing begint met het verzamelen van e-mailadressen, ook wel databaseverrijking genoemd. De juiste inschrijfmogelijkheden op de juiste plek in de website zijn hierbij erg belangrijk. Een methode die vaak gebruikt wordt om e-mailverrijking te stimuleren, is het bieden van een korting of een andere incentive waardoor men bereid is gegevens te verstrekken. 

Het grote voordeel van de Klaviyo inschrijfformulieren is dat naast het verzamelen van e-mailadressen ook heel eenvoudig additionele informatie verzameld kan worden zoals interesses van de gebruikers. Op deze manier wordt profielverrijking, een volgende belangrijke stap binnen e-mail automation, gestimuleerd. Bij het gebruik van inschrijfformulieren is het belangrijk om de huisstijl van de webshop aan te houden.

Profielverrijking, hoe werkt dit?

Bij het inschrijven voor de nieuwsbrief wordt de bezoeker vaak gevraagd om diverse interesses in te vullen zodat nieuwsbrieven persoonlijker worden. Naast inschrijven via een fly-out formulier is het ook vaak mogelijk om in te schrijven tijdens een betaalproces. Ook kunnen adressen toegevoegd worden vanuit een andere omgeving dan de webshop. Voor deze potentiële klanten is profielverrijking via een landingspagina mogelijk zodat we toch van iedereen de juiste informatie verzamelen om segmentatie te kunnen toepassen. Uit onderzoek is gebleken dat bij het segmenteren in e-mail tot wel drie keer meer omzet gegenereerd kan worden!

Automatisch opvolgen op basis van klantgedrag

E-mail flows starten op basis van specifiek websitegedrag is een belangrijke stap in het gepersonaliseerd mailen van de doelgroep. Denk hierbij aan het herinneren van klanten aan hun verlaten winkelwagen, of het sturen van aanbevolen producten op basis van bekeken producten in de webshop. Uit onderzoek is gebleken dat 21% van de bezoekers met verlaten winkelwagens doorklikt naar de website via een reminder via de e-mail en dat zelfs bijna 11% hierna alsnog zijn of haar bestelling afrondt.

Voorbeelden van flows die veel gebruikt worden binnen e-commerce: 

  • Welkomstflow 
  • Abandoned cart flow 
  • Win-back flow
  • Verjaardagsflow

Waar een standaard verjaardagsflow vaak bestaat uit een kortingscode die men kan inleveren, is het door middel van de website tracking software van Klaviyo mogelijk om ook laatst- of veel bekeken producten in de mail toe te voegen. Deze personalisatieslag zorgt ervoor dat de ontvanger nog persoonlijker benaderd wordt en de kans op conversie hiermee ook vergroot wordt. Dit type verrijking in e-mailtemplates kan op veel manieren worden toegepast.

Speel in op de Customer Lifetime Value

Voor producten waar herhaalaankopen op van toepassing zijn, wordt vaak gekeken naar de Customer Lifetime Value (CLV) van klanten. De CLV geeft inzichten in de potentiële totale omzet die een klant gedurende zijn levenscyclus bij een bedrijf kan genereren. De bijbehorende metrics waarop gestuurd kan worden door middel van e-mailmarketing zijn “churn rate” en “churn risk prediction”. De churn rate geeft inzicht in de kans dat een vaste klant als “verloren” beschouwd mag worden, omdat deze minder of geen bestellingen plaatst vergeleken met voorheen. Door in te spelen op de churn risk kun je als webshop proberen de klant voor je terug te winnen, door deze een herinneringsmail te sturen op het juiste moment.

95% van onze klanten ziet omzetgroei binnen 3 maanden. Jij ook?

Durf te groeien? Wil je winnen? Ontdek hoe onze performance marketing jouw doelen overtreft. Neem vandaag nog contact met ons op en zet de eerste stap naar meetbare resultaten!

Neem contact op

Of bel me op: 088 0110900

Ook jouw resultaten verdubbelen?

We streven altijd naar het allerbeste resultaat – in elke strategiesessie, elke developmenttechniek en elke marketingcampagne. Geen compromissen, alleen topkwaliteit.